It's all about me...

Monday, 25 July 2016

4.0 POTENSI E-PERNIAGAAN DI MALAYSIA.

Syarikat e-dagang di Malaysia tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Tidak dapat di nafikan perkembangan teknologi masa kini banyak membantu dalam perkembangan industri kecil dan sederhana SME negara. Perkembangan ICT yang pesat di Malaysia bermula dengan MSC di umumkan oleh Tun Dr. Mahathir semasa merasmikan persidangan multimedia asia pada 1 ogos 1996. Ia secara asalnya melibatkan kawasan seluas 15 x 50 kilometer persegi bermula daripada kawasan menara berkembar petronas sehingga ke lapangan terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan urut melibatkan Bandar Putrajaya dan Cyberjaya. Ia mengalami perubahan pada 7 Disember 2006 yang mana ia melibatkan kemasukan pelabuhan Klang di dalam MSC

Program Transformasi kerajaan (GTP) di perkenalkan oleh Perdana Menteri Dato` Seri Najib Tun Razak pada bulan april 2009, dan akan di terajui oleh beliau. Dua objektif  GTP adalah pertama, untuk mentransformasikan kerajaan agar menjadi lebih efektif dalam menyampaikan perkhidmatan dan tanggungjawab atas keberhasilan yang menjadi keutamaan kepada rakyat; dan kedua, memacu Malaysia kearah kelahiran masyarakat yang maju, bersatu padu dan saksama dengan standard kehidupan yang tinggi untuk semua. Ini sejajar dengan misi nasional kearah mencapai wawasan 2020- untuk Malaysia mencapai status negara maju sepenuhnya.

Enam NKRA telah di kenal pasti untuk menuju kearah transformasi kerajaan dan ianya adalah :
·         Pengenalan
·         Mengurangkan Jenayah
·         Membanteras Asuah
·         Mempertingkatklan Pencapaian Pelajar
·         Mempertingkatkan taraf kehidupan isi rumah berpendapatan rendah
·         Mempertingkatkan infrastruktur asas luar Bandar
·         Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar

Peningkatan taraf hidup bermakna perlunya peningkatan dari segi gaji individu dan isi rumah. Dengan menetapkan asas gaji bagi sektor swasta iaitu RM900 bagi semenanjung dan 800 bagi Sabah dan Sarawah membuka peluang untuk bakal usahawan memperkenalkan lebih banyak produk mengikut kehendak dan permintaan pengguna. Peningkatan kadar celik IT di kalangan masyarakat membuka lebih peluang dalam perniagaan elektronik. Dasar – dasar kerajaan yang membantu seperti pembagian laptop 1 Malaysia dan mewujudkan kawasan atau kampung wifi adalah sangat releven dengan kemajuan dan peningkatan keperluan ICT di kalangan masyarakat kini.

Urus niaga digital merupakan format yang sangat berbeza daripada bentuk urusniaga tradisional perdagangan elektronik atau di kenali sebagai e-dagang merupakan sistem perniagaan jual beli yang di lakukan di internet.

Proses jual beli ini secara keseluruhannya melibatkan pihak penjual, pembeli dan pihak – pihak ketiga seperti bank, syarikat – syarikat kewangan, syarikat kad kredit, pengeluaran sijil pengesahan digital dan lain – lain lagi. Tujuan kawujudan pihak ketiga ini membolehkan pembeli membeli dengan selesa serta ,meningkatkan keyakinan pembeli di dalam proses jual beli secara e-dagang.seperti yang diketahui umum,pelbagai cara dan kaedah kerajaan lakukan untuk menarik minat pengguna menggunakan internet seterusnya meningkatkan potensi e-dagang unutuk kemudahan seharian.antaranya ialah:

1) Kerajaan meningkatakan penggunaan pc dan internet di Malaysia
Selaras dengan matlamat Malaysia yang ingin menjadi negara maju menjelang 2020,pernah diadakan sebelum ini kempen dimana para penjual dikehendaki menyediakan promosi dan harga berpatutan kepada pelaggan untuk memiliki PC dan intetrnet.kempen ini telah dilaksanakan oleh korsotium computer dan kementerian tenaga, komunikasi dan multimedia. Tujuannya bagi menggalakkan warga Malaysia celik IT dan bijak menggunakan teknologi seperti e-dagang seterusnya menjadikan  Malaysia setaraf dengan negara maju yang lain.

2) Memberikan pinjaman
 Kerajaan turut memberikan pinjaman kepada kakitangan kerajaan unutuk membeli computer serta memberikan potongan cukai dan kemudahan untuk pengeluaran wang daripada KWSP.ini menunjukkan kerajaan bertindak secara serius untuk pembangunan IT.

3) Tempat awam
Bagi menggalakkan penggunaan PC dan internet, tempat-tempat awam seperti cyber cafĂ©, perpustakaan, dewan pegguna dan sebagainya disediakan kemudahan komputer dan internet.Hal ini membolehkan mereka yang tidak berkemampuan dapat merasai dan mempelajari penggunaan  internet dimana sahaja. 

4) Kerjasama kerajaan dan swasta
Untuk meningkatakan peggunaan ICT seterusnya memperkenalkan kewujudan e-dagang, kerajaan dengan pertolongan pihak swasta akan terus menjalinkan kerjasama bagi membantu rakyat Malaysia agar celik ilmu dalam bidang digital. Ini merupakan usahasama untuk mencapai wawasan negara maju 2020.

5) Kajian terperinci
Oleh kerana asia pasifik merupakan sebuah benua dengan ekonomi yang sedang membangun dengan pesatnya, capaian internet adalah salah satu aspek yang penting untuk meningkatkan dagangan.kerajaan malaysia menganggarkan jumlah e-dagang akan meningkat setiap tahun. Realitinya kini lebih banyak laman web e-dagang tempat muncul dan ini merupakan satu petanda yang amat baik.

6) Menyeluruh
Kenaikan dan kelenihan pada usahawan kecil mahupun usahawan mikro luar bandar ialah boleh meluaskan dan melebarkan pemasaran di peringkat global melaluli e-dagang.mereka berpeluang melangkah dengan lebih jauh dengan meneroka di pasaran antarabangsa seiring dengan perkembanga tekonologi terkini

No comments:

Post a Comment