Kini dengan kemunculan e-dagang ia merupakan
satu prospek yang pintar dan menguntungkan para usahawan. Ini kerana
berdasarkan saiz pertumbuhannya, e-dagang akan menjadi satu bentuk perniagaan
yang utama pada masa hadapan. Perkembangan semasa menunjukkan masyarakat
semakin peka terhadap arus globalisasi. Kesan ini sedikit sebanyak dapat
dirasakan di Malaysia tetapi di negara-negara maju, ianya telah menjadi ‘trend’ masyarakat di sana untuk
melakukan pembelian secara ‘online’.
Terdapat beberapa faktor yang boleh membantu para usahawan mengembangkan
perniagaan mereka menerusi talian.
Antara
faktor utama e-dagang menjadi pilihan adalah masalah jarak dan waktu. Melalui capaian yang dilakukan secara atas talian
dapat menjimatkan banyak masa buat pembeli atau pelanggan. Ini adalah kerana
e-dagang memainkan peranan unik di mana pelanggan tidak perlu hadir
ke kedai ataupun pusat membeli belah untuk membuat pembelian
barang sekadar menggunakan internet sahaja. . Dengan
itu, akan membuka peluang perniagaan bagi suri rumah kerana lebih ramai lagi
individu yang akan bekerja secara ‘online’
dari rumah serta pembeli dapat meluangkan masa bersama keluarga di rumah dengan
mengurangkan kos dan masa perjalanan untuk membeli belah. Selain itu juga,
kesesakan trafik dan pencemaran udara dapat dikurangkan. Harga barangan juga
akan menjadi lebih murah sekaligus menjadikan kos sara hidup menjadi lebih
rendah. Oleh itu kecepatan penghantaran dan juga penerimaan barangan ataupun
perkhidmatan sangat dititikberatkan . Maklumat produk yang lebih terkini dan
rapi sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa oleh pemilik blog atau penjual. Masyarakat
umumnya sedia maklum bahawa e-dagang membolehkan pembeli untuk membandingkan
produk dan harga yang ditawarkan oleh pesaing, yang mana ini secara tidak
langsung telah mewujudkan monopoli dalam kalangan pembeli. E-dagang juga
mengharapkan peningkatan usaha pemasaran masa dan juga penyingkiran orang
tengah. Seandainya kesemua ini dapat diwujudkan maka harga barangan dan juga
perkhidmatan akan menjadi lebih murah dan juga kompetitif. Sesebuah syarikat
atau individu mampu melakukan transaksi jual beli dari dan di mana sahaja di
dunia ini.
No comments:
Post a Comment