It's all about me...

Monday, 25 July 2016

5.0 CABARAN / HALANGAN PENGGUNAAN E-DAGANG

Dalam setiap kebaikan yang telah dinyatakan, e-dagang juga tidak dapat terlepas daripada keburukan yang tersendiri. Oleh itu, terdapat beberapa keburukan yang telah dapat dikenalpasti daripada hasil pembacaan mengenai perniagaan e-dagang. Antaranya adalah berkenaan dengan kebolehpercayaan. Penyebab utama mengapa pengguna tidak mahu berurus niaga secara atas talian adalah kurangnya factor kebolehpercayaan di antara peniaga dan pengguna.

a)        Kekurangan kepada organisasi perniagaan atau usahawan

          i.       Tidak berupaya mempamerkan barang yang sebenar. Pengeluar tidak dapat mempamerkan barangan yang sebenar kepada pengguna atau pembeli terutama bahagian atau perkara yang sukar di gambarkan secara terperinci dalam laman web. Keadaan akan menyebabkan kelebihan yang sepatutnya dapat dipamerkan melalui penglihatan dan sentuhan akan tersembunyi dan pembeli hanya mampu menggunakan mata sahaja untuk menilai keseluruhan barangan yang hendak dibeli. Barangan atau perkhidmatan yang sepatutnya dapat memenuhi kehendak pengguna akan terpinggir dan ditolak oleh pengguna disebabkan pengguna merasakan kurang yakin akan maklumat yang diperoleh tidak begitu jelas.

         ii.       Kesulitan dalam memberi penerangan dan maklumbalas

Interaksi secara lintas langsung dalam hubungan anatara peniaga dan pembeli terus sukar diwujudkan. Pengguna hanya bergantung kepada barangan yang dipaparkan sahaja tanpa wujudnya komunikasi secara lisan mengenai barangan tersebut. Berdasarkan komunikasi lisan ini, jelas akan memudahkan pembeli untuk mendapatkan lebih banyak lagi maklumat mengenai sesuatu barangan yang diperlukan. Selain itu, tidak ramai sasaran akan memberikan maklumbalas kepada pengeluar mengenai produk yang dijual kecuali mereka yang telah membeli dan membuat aduan kerosakan. Mereka yang belum mencuba akan beralih ke barang pengganti lain yang bersamaan jika penerangan tidak jelas kepada pengguna. Ini akan menyebabkan pembeli kehilangan kepercayaan kepada peniaga dan beralih pula kepada peniaga yang lain untuk m endapatkan barang yang diperlukan.

        iii.       Terikat dengan cukai jualan.
Peniaga tetap terikat dengan cukai jualan hasil daripada jualan yang mereka lakukan. Kita mengetahui bahawa perniagaan elektronik ini merupakan perniagaan kecil – kecilan yang mana modal yang dikenakan adalah lebih kecil dan keuntungan yang diperolehi juga dalam skala yang kecil. Cukai jualan yang dikenakan oleh kerajaan ini sedikit sebanyak akan mengurangkan lagi peratus keuntungan peniaga disebabkan perlunya melakukan pembayaran cukai jualan kepada kerajaan. Jadi, cukai ini menjadi penghalang kepada peniaga untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat ganda hasil daripada perniagaan yang dilakukan. Jika cukai ini dimansuhkan oleh kerajaan khususnya kepada perniagaan elektronik, maka peniaga akan lebih giat lagi untuk memperluaskan perniagaan mereka ke pasaran global. Hasil daripada keuntungan yang diperoleh, peniaga boleh jadikan keuntungan tersebut sebagai dana untuk memperluaskan perniagaan mereka ke seluruh dunia ataupun peniaga dapat mempelbagaikan lagi produk – produk yang dapat dihasilkan untuk dijual kepada pengguna.

b)    Kekurangan kepada Pelanggan
                      i.        Setiap barangan yang dipamerkan oleh peniaga hanyalah dalam bentuk gambar dan disertakan dengan beberapa butir maklumat. Namun begitu, maklumat yang diperoleh pembeli masih belum jelas dan membuatkan pembeli berasa kurang yakin untuk membeli barangan berkenaan. Kelebihan dan kekurangan yang ada pada barangan tersebut mungkin tidak dinyatakan dengan lebih jelas seperti yang dikehendaki oleh pembeli. Tidak semua pembeli dapat memahami dan menginterprestasi dengan setepatnya barangan yang diiklankan. Terdapat juga pengiklanan yang mengelirukan, akibatnya barangan atau perkhidmatan yang dipesan tidak memenuhi maksud fahaman oleh pembeli. Pembeli akan menanggung risiko berdasarkan barangan yang dibeli seperti berasa tidak berpuas hati dengan barangan tersebut disebabkan tidak menepati citarasa yang sebenar.

                    ii.        Pesanan tidak diterima dan berlaku penipuan.
Pesanan barangan yang dilakukan oleh pembeli mungkin tidak diterima oleh pengeluar yang mengalami masalah. Lebih – lebih lagi pembeli membuat pembelian kepada syarikat yang menyamar. Pembeli akan berhadapan dengan risiko berlaku penipuan iaitu tempahan barangan sudah dibuat dan bayaran sudah selesai tetapi barang masih belum diterima oleh pembeli. Ini akan membimbangkan pembeli kerana wang tersebut akan lesap begitu sahaja dan akan menanggung kerugian.

                   iii.        Pembeli tidak mendapat barangan seperti yang dikehendaki.
Banyak rungutan daripada pembeli memperoleh barangan yang tidak seperti yang dimahukan. Dalam pemilihan di internet, pembeli membuat pilihan barang yang telah dipersetujui tetapi apabila barangan tersebut sampai kepada pembeli, tidak seperti yang pembeli mahukan. Barangan tersebut ada yang digantikan dengan barangan yang lain. Penggantian barangan tersebut dilakukan oleh peniaga atau pengeluar atas sebab barangan yang diinginkan oleh pembeli sudah pun habis. Disebabkan pembayaran sudah dilakukan oleh pembeli, peniaga terpaksa menggantikan barangan yang sudah kehabisan stok itu dengan barangan yang lain. Ini jelas menunjukkan bahawa, pembeli berhadapan dengan risiko tidak mendapat barangan yang diperlukan.

c)    Kekurangan kepada negara


E-dagang memberikan kesan yang negative kepada negara apabila berlaku kekurangan semasa perniagaan ini dijalankan. Jika terdapat kes penipuan, maka statistic kes penipuan dalam negara akan meningkat terutama dalam bidang perniagaan ini. Kesannya, pembeli sama ada di dalam negara ataupun di luar negara akan hilang kepercayaan kepada pengeluar ataupun peniaga di dalam negara Malaysia kerana bimbang jika mereka ditipu. Bilangan usahawan negara juga akan berkurangan disebabkan mereka akan menanggung kerugian disebabkan kekurangan atau ketiadaan pelanggan yang ingin membeli barangan mereka atas sebab kes penipuan yang berleluasa dalam perniagaan seperti ini. Ini akan menyebabkan peniaga atau pengeluar akan menarik diri daripada bidang ini.

No comments:

Post a Comment